O nás

Začínali jsme s autorským loutkovým divadlem, s dřevěnými těžkými řezanými loutkami, inspirováni obrazy Hieronymy Bosche. Vmysleli jsme se do bizardních Boschových postav, co to asi bylo za charaktery, že se staly “surrealistickými” podivíny na obraze Vůz se senem, nebo Zahrada rozkoší.

Pro děti jsme později vymysleli hravou loutkovou hru s texty Šibeničních básní Christiana Morgensterna, Morgenstern a večernice. Dva trychtýře jdou noční tmou, mluví neexistující řečí a směřují na setkání s beránkem měsícem.

Pak už následovali velmi výtvarné hry Étaín - z Keltských mýtů a Kolem světa v čajové konvici, inspirované Edwardem Learem. V čajové konvici, jsme poprvé použili kameru, která snímala na scéně z malířských pláten živě malovaný akvarel.

V roce 2012 Apple přišel s novou nádhernou aplikací Paper 53, která prostě sama nabízí možnost použít ji na scéně. A tak jsme experimentovali a hledali, až jsme po roce našli možnost spojit dvourozměrnou kresbu s maskou, loutkou a hercem. V roce 2013 jsme dokončili hru Drawing in Motion a v roce 2014 ještě pro děti příběh o vejci – Vejce, opice a žirafice.

Poslední hra Někam jinam je malovaná a promítaná v reálném čase na plátno a dva herce, zatímco nás doprovází živě dvojice muzikantů Zabelov Group na bicí, harmoniku a trumpetu a další muzikantské hračičky, včetně těch digitálních.

Pracujeme s pohyblivým týmem umělců z různých zemí, hrajeme na festivalech, ve školkách a ve školách, v divadlech v Čechách a hodně v Německu.

Zajímá nas poetičnost, nesmysl, surrealismus, ale taky spolupráce s vědci, s moderní hudbou, s živou hudbou, téma přírody a aktuální téma uprchlictví a svobody.

Jestli nás chcete - napište nám.

Stálý tým

Michaela Bartoňová

Je kreativní člověk, který musí tvořit v každém prostředí, kdykoliv a různými způsoby. Její tvorba je křižovatkou několika uměleckých žánrů, které se protínají, setkávají a navzájem se ovlivňují. Je to malba, kresba a design loutek, stage design, storytelling a psaní příběhů.

Iniciovala a v týmu vytvořila pro divadlo Tineola 8 loutkových her a dvě multimediální.

V poslední době se zabývá hlavně kresbou a malbou na iPadu. Je to výraz více současný a snáze srozumitelný celému světu. A i tady se v její práci objevuje stejný pohled na svět, tak jak ho cítí a interpretuje.

Je to prostor pro fantazii, intuitivní malbu, humor a hledání nových cest. A také kombinování neobvyklých materiálů a forem. Snaží se pracovat s imaginací diváka a přitom mu stále nechává prostor pro vlastní asociace.

Její estetika loutek a objektů navazuje na to nejlepší z českého loutkářství a přidává ještě expresi a archetypálnost charakterů.

Víc informací o Michaele

Ralf Lücke

Ralf je herec, mim a tanečník. Spolupracuje s divadlem Tineola od roku 1998 např. na projektu Vůz se senem - představení inspirované obrazy Hieronyma Bosche a Morgenstern a večernice loutkové představení pro děti s básněmi Šibeničních písní Christiana Morgensterna. V roce 2004 založil divadlo Theater Rafael Zwischenraum se kterým Tineola spolupracuje i na nových digitálních projektech. Od roku 2013 hraje v Drawing in Motion pro které složil i hudbu, stejně tak jako pro dětské představení Vejce, opice a žirafice. “Divadlo je zkušenost smyslů pro všechny, pro diváky i pro herce. Herec prožívá na scéně charaktery, které představuje a diváci prostřednictvím herce vlastně s ním sdílejí totéž. Je to celkem zvláštní forma komunikace, velmi specifická a především nonverbální. Pro nás, lidi různých národností je to velmi důležitý aspekt naší práce.”

Spolupracovníci

Zabelov Group (Jan Šikl a Roman Zabelov)

Zabelov Group je hudební duo Běloruského akordeonisty Romana Zabelova a českého bubeníka Jana Šikla. Jejich cinematická hudba žánrově balancuje na pomezí ambientu, soudobého jazzu, minimalismu, groovu a lámaných beatů. Kromě koncertní tvorby doprovází Zabelov Group i scénické projekty, či ve spolupráci s Orchestrem Berg zkoumají přesahy soudobé vážné hudby. V přehledu hudebních kritiků za rok 2014 byli označeni za jeden z objevů alternativní scény, o čemž mohli české publikum už několikrát přesvědčovat jako předkapela skotských Hidden Orchestra.

Artur Müller

Je designer, tvůrce webu i nových aplikací na volné noze. Pracoval a pracuje pro firmy v různých oblastech jako např. Prague Youth Theater, Videorecruit, Škoda Auto a The Language Gallery. Pomáhá lidem vytvořit aplikace a weby, které dávají smysl, fungují a ještě jsou velmi hezké s jiskrou a vtipem. Pro Tineolu léta pracoval jako grafik a poradce v typografii, fotograf, radil i v oblasti marketingu a vytvořil pro nás tyto webové stránky.

Barbora Skalová

Profesionální překladatelka a designerka interiérů svým uměleckým zaměřením. Překládá náročné texty už dlouhá léta, většinou medicínsky zaměřené, ale pro nás se vždy týkají divadla, loutek a umění. Je rychlá, přesná a s citem pro naše různorodá témata. Radí i v oblasti designu, estetického a mladého pohledu na naši tvorbu.

www.rabunadesign.cz

Milan Konečný

Skupina kolem řezbáře Milana Konečného má velmi široký záběr od loutek a realizaci pro animovaný film, přes loutkové divadlo, práci na originálním nábytku až k specifickým rekvizitám pro reklamu a animaci, nebo divadlo. S Tineolou spolupracoval jeho tým na projektu pro Noemovu Archu do Holandska, na loutkových hrách do Německa i na poslední hře na řešení scény multimediální hry Někam jinam.

Jiří Helcel

Řezbář a výtvarník pracuje na svých vlastních projektech pro animovaný film. Vytváří loutky a objekty ze dřeva. S Tineolou spolupracuje dlouhá léta jako řezbář, ale taky vede pravidelně spolu s Michaelou Bartoňovou řezbářské woorkshopy pro mezinárodní zájemce.

Mark Pitman

Režisér, mim a loutkoherec, žije a pracuje v Anglii v Norwich. Vystudoval školu Jacques Lecoqua v Paříži. Založil Garlic theater. Učí, hraje, vede workshopy loutkové, ale také výrobu masek. Režíroval tři hry divadla Tineola: Morgenstern a večernice, Kolem světa v čajové konvici a Drawing in Motion.

“Zajímá mne proces objevování skutečné hravosti mezi hercem a divákem. Divadlo je pro mne proces k objevování, jak extrahovat jednoduchost z komplexu nápadů a myšlenek a jak najít svobodu otevřít svou představivost k cestám k bizardním a abskurním světům.”

http://www.garlictheatre.org.uk/company.html

Azadeh Kangarani

Azadeh Mohammadi Kangarani, herečka, divadelní režisérka, producentka a dramaturg. Vystudovala režii na pražské DAMU. Její nejvýznamější hra, kterou režírovala a hrála v ní je Moment of Silence napsaný Mohammadem Yaghoubi, Iránským kontroverzním spisovatelem. Napsala také autorskou hru Růžový labyring a zpracovala Shakespearovu adaptaci Troilus a Cressida v Praze. Učila studenty z programu Erasmus v letech 2015 –16 na DAMU. S divadlem Tineola spolupracuje třetím rokem.

“Režírovat divadlo v Čechách se stalo mým praktickým nástrojem, díky kterému mohu komunikovat s okolím. Mohu pokračovat ve své prefesi a vyjadřovat skrze režii hry sebe samu. Tento “nástroj”, který sjednocuje rozdílné kultury, dává pak divákům nový, jiný pohled na svět. Tím si i já uvědomuji kolik toho sama o sobě vím a nalézám to, co stojí za to a co skutečně toužím sdílet.”

Kontaktujte nás

Jestli vás zajímá a baví divadlo netradičních forem: vizuální, nonverbální, poetické, digitální, hravé i vážné s živou kresbou na scéně, napište:
tineola@tineola.cz